Łożysko toczne to część, w której pomiędzy dwoma pierścieniami znajdują się specjalne elementy toczne, stykające się z ich bieżniami i gwarantujące ich obrót względem siebie. Pierścień wewnętrzny jest umieszczony najczęściej na czopie wału, natomiast zewnętrzny jest nieruchomo osadzony w oprawie. Największą zaletą omawianych konstrukcji jest ich ogromna różnorodność oraz duża uniwersalność. Posiada je w swoim bogatym asortymencie każdy wyspecjalizowany sklep z łożyskami (stacjonarny lub internetowy).
Łożyska toczne, pełniące ważną funkcję w pracy licznych maszyn, narzędzi i urządzeń, można podzielić ze względu na rodzaj przenoszonych obciążeń (poprzeczne, skośne i wzdłużne), stopień wychylenia się pierścienia zewnętrznego (zwykłe oraz wahliwe), a także kształt elementu tocznego. Do tej ostatniej kategorii zaliczamy następujące łożyska:
Kulkowe – najpowszechniej stosowane, w których elementem tocznym są kulki wykonane z metalu o różnej średnicy, a także liczbie. Części te są cenione z powodu możliwości przenoszenia całkiem sporych obciążeń promieniowych i osiowych. Często można je spotkać w podzespołach samochodów osobowych.
Walcowe – niezwykle trwałe i odporne na uszkodzenia mechaniczne. Zamiast kulek mają wbudowane walce, co powoduje, że powierzchnia styku jest większa, a tym samym zwiększeniu ulega również nośność.
Stożkowe – wyróżniają się niesymetrycznym, stożkowym kształtem, dzięki czemu znakomicie znoszą nawet ogromne obciążenia. Poza tym nie generują nadmiernego hałasu i nie wydzielają ciepła.
Baryłkowe – znajdują zastosowanie zwłaszcza w wielkich maszynach przemysłowych, ponieważ odznaczają się ponadprzeciętną nośnością (kulista bieżnia pierścienia zewnętrznego).
Igiełkowe – wyposażone w długie i cienkie wałeczki o średnicy ok. 5 mm, zamknięte w koszykach i wyróżniające się małymi oporami toczenia. Są stosowane przede wszystkim w silnikach wysokoobrotowych (przenoszą wyłącznie obciążenia poprzeczne).