Dla większości ludzi samochód to rzecz, którą napełniają paliwem, w celu przemieszczenia się z punktu A do punktu B. Ale czy kiedykolwiek zatrzymałeś się i pomyślałeś: jak to właściwie działa? Co sprawia, że się porusza? O ile nie zakupiłeś już samochodu na prąd, który posiada silnik elektryczny z przekładnią, jako swojego codziennego auta, to magia sprowadza się do komponentu spalinowego – tego, co hałasuje pod maską. Ale jak dokładnie działa silnik?
W szczególności silnik spalinowy jest silnikiem cieplnym, ponieważ przekształca energię z ciepła spalania benzyny w pracę mechaniczną lub moment obrotowy. Jest on przykładany do kół, aby samochód się poruszał. Jeśli nie jeździsz starym dwusuwowym Saabem (który brzmi jak stara piła łańcuchowa i wydobywa oleisty dym ze spalin), Twoja maszyna działa na tych samych podstawowych zasadach, niezależnie od tego, czy jeździsz fordem, czy ferrari.
Jeśli chodzi o podstawowe informacje, to warto wspomnieć, że silniki mają tłoki poruszające się w górę i w dół wewnątrz metalowych rur zwanych cylindrami. Wyobraź to sobie jako jazdę na rowerze: Twoje nogi poruszają się, aby kręcić pedałami – to bardzo trafna analogia. Tłoki są połączone za pomocą prętów (są jak golenie) z wałem korbowym i poruszają się w górę i w dół, aby obracać wałem silnika, tak samo jak nogi obracają się na motocyklu – co z kolei napędza koło napędowe roweru lub samochodu. W zależności od pojazdu silnik ma zwykle od dwóch do 12 cylindrów.