Skrzynia biegów jest dosyć skomplikowanym mechanizmem. Posiada mnóstwo różnych części, z których każda pełni swoją rolę. Jeżeli wszystkie dobrze ze sobą współpracują, możemy cieszyć się komfortową jazdą. Lewarek zmiany biegów nie stawia oporu, a konkretne przełożenia załączają się bez zgrzytów. Sprawdzamy jakie są najważniejsze elementy i podzespoły, z których składa się typowa skrzynia manualna.
Gdybyśmy rozebrali na części typową przekładnię samochodową, w środku znajdziemy przede wszystkim specjalne wałki, na których zamocowana będzie duża ilość zębatek. Ich zadaniem jest pobieranie mocy z silnika, zmiana parametrów takich jak prędkość obrotowa i moment siły, a następnie przekazanie tej mocy na koła. Dzięki temu łatwo nam ruszyć z miejsca, a jednocześnie silnik nie musi pracować na bardzo wysokich obrotach, byśmy mogli szybko jechać. Części te można dostać na https://b2b.rombor.com.pl/. Komfortową zmianę biegów zapewniają natomiast tak zwane synchronizatory, które pozwalają dostosować prędkość poszczególnych wałków bez udziału kierowcy, w czasie zmiany przełożenia.
By wszystko mogło pracować płynnie i bez oporów, konieczne jest stosowanie odpowiednich łożysk. W przypadku tradycyjnej skrzyni ręcznej, najczęściej stosuje się łożyska kulkowe, ponieważ mają one dużą wytrzymałość i wystarczają na całe życie skrzyni. Można je zamówić na http://b2b.rombor.com.pl/3-lozyska-kulkowe. Jedynym warunkiem jest regularne wymienianie oleju. Ważne są także bieżnie, czyli elementy obudowy, w których końcówki wałków są mocowane. To w nich spoczywają zewnętrzne części łożysk, pozwalając na swobodne obracanie się wszystkich podzespołów.