Istnieje wiele powodów smarowania przekładni, ale najważniejszym z nich jest zapobieganie awarii podzespołów. Na przykład, jeśli nie smarujesz przekładni o stałym obciążeniu i wysokiej temperaturze, koła zębate szybko się zużyją. Jeśli nie smarujesz przekładni o dużej prędkości obrotowej i częstych startach i zatrzymaniach, przekładnie szybko się zużyją. Jeśli nie smarujesz przekładni z dużą ilością elementów w ciągłym ruchu i bez przepływu chłodziwa wewnątrz niej, to będziesz miał więcej problemów niż tylko zużycie.
Jeśli jeszcze nie jest jasne, dlaczego należy smarować przekładnie, to poniżej podajemy kilka przykładów:
Korozja to proces, w którym metal traci elektrony na rzecz tlenu w powietrzu, tworząc na powierzchni cienką warstwę rdzy. Dzieje się tak, gdy metale wchodzą w kontakt z wodą i tlenem. Najlepszym sposobem zapobiegania korozji jest stosowanie smaru, który zapewnia powłokę ochronną między ruchomymi częściami.
Najbardziej oczywistym powodem smarowania przekładni jest zapobieganie zużyciu. Jeśli pomiędzy ruchomymi częściami wewnątrz skrzyni nie ma oleju lub smaru, będą one trzeć o siebie, aż do całkowitego zniszczenia. Może to trwać od kilku dni do kilku lat, w zależności od tego, jak duże jest tarcie i jak często te części się poruszają.
Tarcie występuje, gdy części ocierają się o siebie, zamiast gładko sunąć po sobie. Tarcie powoduje zużycie, ponieważ nagrzewa powierzchnie metalowe, aż staną się one zbyt gorące dla własnego dobra – w tym momencie mogą stać się kruche i pęknąć. Tarcie powoduje również straty energii, ponieważ wymaga dodatkowego wysiłku, aby poruszyć część, która ociera się o inną. Dlatego właśnie silniki muszą być smarowane przed zainstalowaniem w maszynach: jeśli nie ma oleju, silnik szybko się zużyje i przestanie działać.
Jeżeli chcesz dowiedzieć się więcej o korzyściach smarowania przekładni to warto odwiedzić stronę https://www.centralne-smarowanie.pl/smarowanie_przekladn.