Wulkanizacja to pojęcie kojarzące się głównie z naprawą uszkodzonych opon. Jeśli jednak dokładniej się jej przyjrzymy okazuje się, że leży ona u podstaw całego ogromnego rynku motoryzacyjnego i wpływa na jego rozwój. Wulkanizacja to również obróbka kauczuku, który jest głównym składnikiem opon. We współczesnej formie pojawiła się w XIX wieku za sprawą Charlesa Goodyeara, który opracował i udoskonalił termiczną obróbkę cieplną kauczuku. Połączył on go z siarką i otrzymał dostatecznie twardą i elastyczną mieszankę, która była na tyle dobra, aby stworzyć z niej oponę.
Współcześnie dzięki wulkanizacji możliwa jest także naprawa opon, a nie tylko ich wytwarzanie. W tym celu wykorzystuje się dwie metody: na ciepło oraz nowocześniejszą- na zimno. Pierwsza z nich polega na naprawie opony przy wykorzystaniu specjalnych form, które nadają jej nowy kształt. Jest bardzo pracochłonny proces, który wykonywany jest w niewielu zakładach wulkanizacyjnych. Pozwala jednak na bardzo skuteczną naprawę bocznych uszkodzeń, co jest nie możliwe do wykonania używając nowocześniejszego sposobu. Metoda na zimno, która nazywana jest również chemiczną jest dużo prostsza i szybsza do wykonania. Służy ona do niwelowania jedynie małych uszkodzeń powstałych w wyniku np. najechania na gwóźdź. Aby zapoznać się ze szczegółowymi informacjami dotyczącymi tego, jak dokładnie przebiega proces wulkanizacji opon warto zajrzeć na witrynę internetową https://plusgum.pl/blog/2019/09/03/czym-polega-wulkanizacja-opon/ i zapoznać się z zawartymi na niej informacjami.