Strefa kontrolowanego zgniotu to część pojazdu, której zadaniem jest zaabsorbowanie siły uderzenia podczas ewentualnego wypadku. Jej uwzględnienie w konstrukcji samochodu wpływa na jego większą deformację podczas zderzenia, ale z drugiej strony wpływa na znaczną poprawę bezpieczeństwa kierowcy oraz pasażerów. A zatem, jak wyglądają strefy zgniotu we współczesnych pojazdach marki BMW i Opel? Odpowiedzi na to pytanie postaramy się udzielić w dalszej części naszego artykułu.
Wszystkie współcześnie projektowane i sprzedawane samochody posiadają strefę zgniotu. Nie inaczej jest w przypadku Opla Astry G. Zważywszy na ten fakt nawet uderzenia o relatywnie niskiej energii mogą poczynić w samochodzie duże uszkodzenia i w konsekwencji zmuszać do wymiany znacznej ilości elementów. Jednym z nich jest między innymi podłokietnik Astra G, który, zważywszy na umiejscowienie swoich mocowań, może łatwo ulegać przemieszczeniu i zniszczeniu.
Osobnym tematem są stłuczki parkingowe, które nie powodują naruszenia stref kontrolowanego zgniotu w pojeździe. Zważywszy na mały zakres uszkodzeń w ich przypadku nie są konieczne większe naprawy. Niezbędna jest jednak zazwyczaj wymiana elementów, które brały bezpośrednio udział podczas kolizji. Na szczęście są to w większości przypadków części, które producent zaprojektował w sposób ułatwiających ich demontaż i ponownym montaż w samochodzie – przykładem takiej łatwej do wymiany części może być zderzak BMW E46.